Maandag, 12 Februarie 2018

5 Wenke om jou selfvertroue binne en buite die klaskamer op te bou.

5 Wenke om jou selfvertroue binne en buite die klaskamer op te bou.


Selfvertroue speel ’n belangrike rol in jou dryfkrag om akademies te presteer.



Word jy senuweeagtig wanneer jy toesprake moet lewer? Stres jy voor ’n groot sportbyeenkoms? Wat van as jy met iemand praat waarvan jy hou of vir iemand vir hulp vra? Het jy al ooit so onseker gevoel oor jouself dat jy van ’n situasie wou weghardloop? Almal het al op ’n sekere stadium in hul lewe so gevoel.

Om goed te presteer en op baie gebiede van ons lewens sukses te behaal, moet ons ’n sekere vlak van selfvertroue handhaaf. Hoe word ons selfversekerd?

Voordat ons verder gaan, wil ons ’n duidelike onderskeid tref tussen selfvertroue en selfbeeld. Selfbeeld en selfvertroue loop hand aan hand, maar dit is nie dieselfde nie. Selfbeeld het baie te doen met jou interne waardes en selfrespek. In verlede week se blog ‘Hoe om ’n gesonde selfbeeld te ontwikkel’ het ons die baie maniere bespreek hoe ons ons selfbeeld kan bevorder.

Selfvertroue aan die ander kant is gebaseer op die vertroue wat ons in ons eie vermoëns, vaardighede, eienskappe en talente het. Selfvertroue kan bepaal word deur die manier hoe jy oor jouself voel wanneer jy sekere take uitvoer. Is jy middelmatig, voldoende of uitsonderlik met die uitvoering van daardie bepaalde taak? Hou jy daarvan om dit te doen, en indien wel, is jy gemotiveerd om harder te wil werk aan daardie spesifieke vaardigheid om selfs beter te presteer? OF, haat jy om dit te doen? Is jy heeltemal onbekwaam daarmee en probeer jy om dit ten alle koste te vermy? Word jy gespot omdat jy dit heeltemal verkeerd doen en laat dit jou minderwaardig voel? Soos ons reeds genoem het, kan jou talente en vermoëns (of die gebrek aan hierdie vaardighede) die manier waarop jy jouself beskou, beïnvloed. Dit kan op die lang-termyn jou selfbeeld beïnvloed, maar dit bly wel twee verskillende konsepte en albei kan afsonderlik verbeter word.

Die vraag is, as selfvertroue gebaseer is op die vertroue wat ons in ons eie vermoëns en talente het, hoe verhoog ons hierdie vertroue in onsself? Ons kan ons selfvertroue haak (‘hack’) deur ons omgewing te verander, deur die manier waarop ons dink – en snaaks genoeg – deur ons eie liggame aan te pas. “Met selfvertroue kan jy werklik hoë hoogtes bereik; sonder selfvertroue is selfs die eenvoudigste prestasies buite jou bereik.” - Jim Loehr.


Hier is ons 5 beste wenke wat jou sal help om jou vertroue op te bou sodat jy hoë hoogtes kan bereik!

1. Positiewe gedagtes en positiewe aksies.
Ons brein is die grootste super-rekenaar wat ooit gebou is – dit is in staat om wonderwerke te verrig. Ons verstand beheer ons liggame – en dus ons prestasies en sukses. Die goeie nuus is dat ons self ons gedagtes beheer! Wanneer jy positiewe gedagtes dink oor enige situasie sal dit ly tot positiewe optredes. 

Om eksamen te skryf is stresvol, maar om met ’n positiewe ingesteldheid in te gaan, neem jy al klaar van die druk af. As jy begin met die skryf van jou toets en by jouself dink: “Ek gaan misluk, maak nie saak hoe hard ek probeer nie,” raai wat – dan gaan jy waarskynlik baie sleg doen in die toets! Druk die skakelaar vanaf die negatiewe ingesteldheid en sê eerder: “Ek het baie goed voorberei vir hierdie toets. Ek het die wysheid om enige probleem op te los.” Jou positiewe gedagtes sal positiewe aksies tot gevolg hê en dit sal lei tot ’n positiewe lewe.

2. Versorg jou fisiese liggaam.
Jou fisiese gesondheid speel ’n geweldige rol in jou selfvertroue. As jy fisies gesond is, sal jy meer energie hê om take te voltooi en sal jy outomaties beter presteer. Jy sal meer in beheer voel van jou liggaam en dus jou liggaam vertrou om die dinge te doen wat jy in staat is om te doen. Jy sal selfs beter doen in enige nuwe aktiwiteite wat jy nog nie voorheen gedoen het nie, want jy sal vertroue in jouself hê en jy sal jou liggaam (en jou vaardighede) vertrou om dit uit te probeer.

Om na jou fisiese gesondheid om te sien deur te oefen, verbeter jy nie net jou algemene liggaamsbeeld nie, maar oefening het ook baie sielkundige voordele. Wanneer jy oefen produseer jou liggaam endorfiene wat jou goed laat voel en ook stres verlig. Stres belemmer jou om jou beste te lewer. As jou liggaam voortdurend onder stres geplaas word, sal dit oor die langtermyn ander gesondheidsprobleme veroorsaak. Oefening verhoog ook jou konsentrasievermoëns – wat akademiese vaardighede soos lees, skryf, leer, memorisering en kreatiewe probleemoplossing bevorder. Jy sal in staat wees om meer duidelik te fokus op die beoefening van ’n musiekinstrument of die behoud van jou gedagtegang wanneer jy ’n toespraak lewer. Dit is alles baie belangrike faktore wat bydra tot selfversekerdheid. 

Goeie fisiese gesondheid verseker ook ’n goeie immuunstelsel, wat beteken dat jy nie baie dikwels siek word nie. Jy kan eerder jou tyd produktief bestee, werk om jou vaardighede te verbeter en jou doelwitte te bereik – in plaas van om in die bed te lê en gedagtes te hê van selftwyfel en selfkritiek.

Ons kan ook na ons liggame omsien deur deur onsself te versorg. ’n Goeie haarstyl, om jou tande te borsel of selfs ’n lang borrelbad te neem, kan jou selfvertroue ook ’n goeie hupstoot gee! Jy sal baie beter voel oor jouself en minder bewus wees van jou voorkoms wanneer jy goed versorg is. Persoonlike higiëne is ook goed vir jou gesondheid, want dit hou bakterieë, virusse en siektes weg. Jy moet egter nie obsessief raak oor jou higiëne nie. Moet nie bekommerd wees oor al die nuutste modeneigings nie. Jy hoef beslis nie soos ’n supermodel te lyk om selfversekerd te wees nie, maar jy moet jouself versorg! Wees die beste jy! Jy het een liggaam. Dit is die enigste liggaam wat jou kan help om jou doelwitte te bereik – so jy kan netsowel jouself en jou liggaam met respek behandel!

3. Elimineer selftwyfel.
Selftwyfel kom gewoonlik voor wanneer ons nie ten volle voorbereid is vir die taak wat voor ons lê nie. Wees ten volle voorbereid! Elimineer onsekerhede deur middel van oefening. Oefen! Oefen! Oefen!

Byvoorbeeld, as jy ’n toespraak moet lewer, oefen die toespraak totdat jy elke woord ken. Die enigste manier om te weet dat jy nie jou woorde sal vergeet of stotter en verhoog-vrees kry nie, is as jy die toespraak soos die palm van jou hand ken. Jy moet elke woord heeltemal verstaan, sowel as die onderwerp waaroor jy praat. Selfs as jy ’n woord verander of vooruit spring in jou toespraak, moet jy weet waar jy is en weer jou koers kan vind sonder om weer te begin.

Wanneer ’n toets opduik, leer hard en wees ten volle voorbereid vir enige vrae wat aan jou gestel word. Dit is bewys dat selftoetsing die enigste manier is om te verseker dat jy voorbereid is vir ’n toets. Jy bevestig dat jy bevoeg is met die werk deur ’n oefen toets te slaag. Die beste manier om jouself vir toetse of eksamens voor te berei, is deur gebruik te maak van jou Afrikaanse Skoolprojekte subskripsie vir oefen eksamenvraestelle. Die vrae word op dieselfde manier gevra en teen dieselfde standard gestel soos deur ’n ware eksamen vereis. Wanneer jy deur die vrae werk en leer hoe om elke vraag te beantwoord sal jy vinnig jou selfvertroue vir die vak opbou. Om eksamen te skryf is netsoveel ’n tegniek as wat dit gaan om werklik slim en kundig wees – dit is iets wat jy kan aanleer! 

As jy twyfel in enige van jou klaswerk of buitemuurse aktiwiteite, moenie bang wees om vir hulp te vra nie. Dit is hoekom jou onderwysers daar is – om jou te help! Moenie in stilte voort sukkel nie, vra jou onderwysers, vriende en ouers om hulp.

Onthou dat almal foute maak, so as jy misluk – tel jouself weer op. Daar is ’n Japannese spreekwoord wat lui: “Val neer sewe keer, staan op agt.” Dit beteken dat dit nie saak maak hoeveel keer jy misluk nie, jy moet egter nog een keer probeer.

4. Beheer jou lyftaal.
Wat het postuur of lyftaal met selfvertroue te make? Dit blyk baie! Amy Cuddy is ’n navorser aan die Harvard Universiteit en sy bestudeer lyftaal, postuur en die manier waarop hormone ons vertroue kan beïnvloed. Dit is algemeen bekend dat jou selfvertroue ’n beduidende uitwerking op jou lyftaal het. Byvoorbeeld, as jy selfversekerd voel, is jy meer geneig om jou liggaamshouding oop te maak, wyer en langer te staan en jou arms oop te maak. Jy voel ontspanne. So jou selfvertroue beïnvloed jou lyftaal. Cuddy het egter bewys dat dit ook andersom is - jou lyftaal kan ook jou selfvertroue beïnvloed! Dit is wonderlike nuus vir enigiemand wat al ooit selftwyfel ervaar het, want nou het ons ’n tegniek wat ons kan gebruik om ons gedagtes te laat glo dat ons meer selfversekerd voel as wat ons eintlik is. Ons kan ons postuur aanpas en ons lyftaal verander.

Hier is drie maniere om jou selfvertroue te verbeter deur jou liggaamstaal aan te pas:

  • Krag-posering.
    ’n Krag-posering, verduidelik Cuddy, is ’n houding wat jou testosteroon sal verhoog (’n hormoon teenwoordig in alle dominante en kragtige primate) en verlaag jou kortisol (’n hormoon wat verband hou met stres). Dit is die tipiese “Wonder Woman” posering. Staan bene skouer-breedte uitmekaar, plaas jou hande op jou heupe, maak jou rug reguit, maak jou binnevorm styf en lig jou ken effens op. Wanneer jy so staan vir ongeveer 2 minute sal jou testosteroon vlakke toeneem, jou kortisol sal afneem en jy sal begin om meer selfversekerd te voel. Doen dit vir 2 minute lank in die oggend voor ’n toets in jou kamer of vinnig in die badkamer voordat jy ’n toespraak voor baie mense lewer. Dit sal ook goed werk voor ’n hokkie- of rugbywedstryd. Dit sal merkwaardige resultate lewer.
  • Postuur
    Skoolkinders sit baie ure per dag in die klaskamers en agter hul lessenaars na skool. Baie volwassenes spandeer ook lang ure agter rekenaars by die werk. Dit is ’n noodsaaklike deel van ons moderne samelewing. Om te sit is nie as sulks skadelik nie, maar ongelukkig wanneer jy vir soveel ure in die verkeerde posisie sit kan dit newe-effekte hê, nie net op jou rug en nek nie, maar dit dra ook by tot ’n slegte postuur – wat uiteindelik negatief sal weerspieël op jou selfvertroue.

    Ons het gewoond geraak om onsself kleiner te maak wanneer ons sit. Ons leun bukkend oor en kruis ons arms, bene of enkels of raak aan ons nekke of bors. Wat jy dalk nie agter kom nie, is dat dit aksies is wat ons natuurlik doen wanneer ons kwesbaar voel of beskerming nodig het. As jy jouself kleiner maak, stuur jou liggaam seine na jou brein wat jou laat glo dat jy in gevaar is. Dit verhoog dan jou kortisolvlakke. Soos ons reeds genoem het, is dit sleg omdat kortisol verband hou met stres.

    Een van die maklikste maniere om jou selfvertroue te verbeter, is deur ’n geringe aanpassing van die posisie waarin jy sit. Begin deur jouself daaraan te herinner om regop te sit, ontspan jou skouers en maak jou bors en rug oop. Jy sal minder gespanne voel in jou spiere as jy ontspan en dus sal jou stresvlakke laer wees – wat goed is vir jou fisiese en geestelike gesondheid. Jou selfvertroue sal vinnig verbeter.
  • GlimlagJy kan dink dis een van die mees verspotte wenke, maar om jouself te dwing om te glimlag of lag – al is jy nie in die bui of vind iets snaaks nie – het dit ’n beduidende impak op jou selfvertroue. Die ‘Facial Feedback Study’ deur Strack, Martin en Stepper het bewys dat wanneer jy ’n potlood tussen jou tande plaas terwyl jy voorgee dat jy glimlag, het dit presies dieselfde impak op jou hormone as wat jy werklik glimlag. As jy voorgee om te glimlag produseer jy dopamien, die goed-voel hormoon, wat presies dieselfde is as wanneer jy natuurlik glimlag. As jy van hierdie nuttige wenk gebruik maak tydens ’n stresvolle tydperk, sal jou liggaam in dopamien toeneem en uiteindelik jou liggaam se stresreaksie verminder, ongeag of jy regtig gelukkig is of nie.

Amy Cuddy het verduidelik dat ons nie gewoonlik ontspanne en selfversekerd voel tydens tye van stres en paniek nie, maar met hierdie eenvoudige wenke kan ons dit “namaak totdat ons dit regtig maak.” As ons voortgaan om ons liggame te haak (‘hack’) om ons gedagtes te beïnvloed, kan ons dit selfs “namaak totdat ons dit word!” Muhammad Ali het dit die beste gestel: “Om ’n groot kampioen te wees, moet jy glo jy is die beste. Indien jy nie is nie, maak asof jy is.”

5. Visualiseer.
Visualisering is een van die grootste selfvertroue aanspoorders wat ooit uitgevind is. Dit is opgeneem deur groot sporthelde, presidente en wetenskaplikes. Visualiseer dat jy die resultate wat jy wil hê bereik. Hierdie suksesvolle mense het hul selfvertroue verhoog deur te visualiseer hoe hul, hul take met perfeksie verrig. Hulle het ook die gevoelens wat hulle sal ervaar wanneer hulle hul doelwitte bereik gevisualiseer. 

Wayne Rooney van Manchester United het eenkeer verduidelik dat hy die nag voor ’n wedstryd in sy bed lê en visualiseer hoe hy ’n punt aanteken. “Jy probeer om jouself in daardie oomblik te plaas en jy probeer om jouself voor te berei, om ’n ‘herinnering’ voor die spel te hê.” Sommige noem dit ‘die repetisie van die ervaring’ – om jou verstand tot nader aan die werklikheid te verlig – ’n werklikheid waar jy jouself kan sien how jy jou doelwitte bereik, toesprake lewer of toetse skryf. Ander groot atlete wat hierdie tegniek gebruik sluit in Muhammad Ali, Michael Phelps, Jessica Ennis-Hill, Andy Murray en Conor McGregor. 

Bob Proctor het gesê: “As jy dit in jou gedagtes kan sien, sal jy dit in jou hand hou.” Sien jouself as die selfversekerde persoon wie jy wil wees. Gee jouself daardie motiverende praatjie, vertel jouself dat jy aantreklik, intelligent en vindingryk is – en sal jy dit baie gou word!


Het jy al van hierdie tegnieke voorheen probeer en dink jy dat dit jou selfvertroue verbeter het? Ons sal graag jou verhaal oor selfvertroue wil hoor. As jy dink ’n vriend kan doen met ’n hupstoot met hul selfvertroue, hoekom deel jy nie hierdie artikel met hulle nie? Jy mag dalk iemand se lewe verander!


Geen opmerkings nie:

Plaas 'n opmerking